8 oktober 2025
schedule Leestijd

Wie ben jij?

Hoi! Mijn naam is Nathalie, ik ben 24 jaar oud en sinds september vorig jaar werkzaam bij Roler. Ik kom uit Leek, een dorp gelegen op de grens van Groningen, Friesland en Drenthe. Ondanks dat ik een echte Groninger ben, heb ik met elke provincie wel iets. Ik heb ervoor gekozen om in de buurt te blijven studeren en heb mijn pabo gevolgd aan de Hanzehogeschool in Groningen.

In mijn vrije tijd ben ik graag creatief bezig en houd ik van wandelen. Sporten hoort echt bij mij. Ben ik niet in de klas, dan waarschijnlijk wel op het volleybalveld!

Wat zijn je opleidingservaringen?

Toen ik in groep 3 zat, zei ik tegen mijn ouders: ‘’Ik wil later juf worden’’. Zo gezegd, zo gedaan! Mijn onderwijsavontuur begon bij de opleiding onderwijsassistent, waardoor ik daarna de stap kon maken naar de pabo. Ondanks dat mijn pabo-ervaring startte in de tijd van Corona, heb ik gelukkig veel stage-ervaringen kunnen opdoen op verschillende scholen en waardevolle dingen geleerd. Toch was er voor mijn gevoel veel verschil tussen de theorie en gaat het in de praktijk anders dan je zou willen. Het ‘echte werk’ merkte ik pas tijdens het afstuderen, bijvoorbeeld welke taken daar allemaal bij komen kijken.

Doordat sporten mij altijd al aantrok en gym geven mij super leuk leek, heb ik tijdens de pabo de kans gekregen om de opleiding tot vakleerkracht gym grotendeels af te ronden. Doordat ik na mijn afstuderen gelijk aan de slag ging bij Roler kon ik via hen mijn opleiding afronden en mag ik mijzelf naast juf ook gymleerkracht noemen. Roler geeft mij de kans om mezelf als leerkracht verder te ontwikkelen en uit te vinden wat bij mij past. Daarnaast geeft het mij de kans om te kijken waar mijn sterke punten liggen.

Wat is de meerwaarde van Roler voor jou?

Voordat ik was afgestudeerd, wist ik al dat ik niet direct aan één school verbonden wilde zijn waarbij ik de verantwoordelijkheid zou voelen om daar ook langere tijd te blijven. In plaats daarvan wilde ik graag meer van het onderwijs zien en in aanraking komen met verschillende vormen van onderwijs op diverse scholen.

Omdat ik niet de wens had om elke dag op een andere school in te vallen, kwam ik in contact met Roler. Zij gaven aan dat ze juist staan voor invalwerk voor langere periodes. Dat sprak mij erg aan en gaf voor mij de doorslag om bij Roler aan de slag te gaan, omdat ik het belangrijk vind om een band op te bouwen met een klas!

De meerwaarde van Roler is dat er altijd iemand beschikbaar is bij wie je terecht kunt met vragen. Ook waardeer ik het dat ze klaarstaan om mee te denken, op klassenbezoek komen of samen te sparren wanneer je ergens mee zit. Dat geeft mij het gevoel dat ik er niet alleen voor sta, wat erg prettig is. Daarnaast biedt Roler ook masterclasses en intervisiemomenten aan, waardoor ik mij als professional verder kan ontwikkelen. Ook zijn er momenten om met andere leerkrachten te sparren en nieuwe ideeën op te doen.

Hoe ervaar je de begeleiding vanuit Roler?

De begeleiding vanuit Roler is positief, omdat het fijn is dat ik iemand kan bellen/appen als ik ergens mee zit. Ook vind ik het fijn dat er zo nu en dan wordt gebeld over hoe het met mij gaat. Wat ik fijn vind is dat als je bent gestart met een opdracht op een school dat ze dan de eerste keer in de klas mee komen kijken hoe het gaat en dat er daarna in een gesprek de ruimte is om een hulpvraag te stellen. Daarnaast vind ik dat Roler er alles aan doet om ervoor te zorgen dat je wordt geholpen met je hulpvraag. Samen met de betrokken partijen proberen ze te kijken hoe ze het beste kunnen helpen bij de hulpvraag. Ook is het fijn dat ze mee gaan tijdens sollicitatiegesprekken.

Waar heb je al gewerkt en hoe beviel dat?

Het afgelopen jaar heb ik gewerkt op Route 0513 in Heerenveen waar ik eerst les gaf aan groep 4 en later aan groep 3. In het begin vond ik het best pittig. Gelukkig had ik Roler achter mij staan en heb ik mijzelf er doorheen geslagen. Het was voor mij een bijzondere en leerzame ervaring, wat buiten mijn comfortzone lag. Op deze school heb ik veel geleerd wie ik ben als leerkracht en waar mijn grenzen liggen.

Na dat half jaar heb ik gewerkt op obs de Ontdekking in Hoogezand. Op deze school heb ik kennis gemaakt met het unit-onderwijs in groep 3/4/5 en 6/7/8. Daarnaast heb ik op deze school ook één dag de gymlessen mogen geven met daar aansluitend het project ‘’Tijd voor Toekomst’’. Hierbij gaf ik een verlengd programma na schooltijd van verschillende sporten & spellen voor de midden- en bovenbouw. Doordat het team op deze school erg fijn was voelde ik mij een onderdeel van het team. Ik heb hier met veel plezier gewerkt!

Doordat ik tijdens mijn studie alleen op reguliere basisscholen stage heb gelopen, had ik niet de kans om bij bijzondere vormen van onderwijs te kijken. Zo wilde ik altijd als eens kijken hoe het er op het SO/SBO aan toe gaat. Bij Roler heb ik die kans gekregen en mocht ik een aantal dagen meelopen bij KC Westerwinde in Veendam op het SO/SBO in een kleutergroep, een groep 3 en in een groep met zeer moeilijk lerende kinderen. Daarnaast heb ik de kans gekregen om bij het NT2-onderwijs te kijken op obs de Toverbal in Sint-Annaparochie. Dit was op een AZC in verschillende groepen en ik mocht zelfs een lesactiviteit geven. Als laatst heb ik ook de kans gekregen om bij het Jenaplanonderwijs te kijken op obs de Swoaistee in Groningen. Van alle drie de scholen heb ik een beter beeld gekregen!

Waar ben je trots op? Wat heb je door te werken bij Roler geleerd?

Ik ben trots op mezelf en op de groei die ik het afgelopen jaar heb doorgemaakt. Hoewel ik het soms spannend vind om ergens opnieuw te beginnen, merk ik dat het juist helpt om mezelf weer in zulke situaties te plaatsen. Hierdoor wordt het steeds makkelijker voor mij om op nieuwe plekken van start te gaan. Door bij Roler aan de slag te gaan, heb ik geleerd om uitdagingen niet uit de weg te gaan. Ik geef altijd 100%, ook wanneer het niet vanzelf gaat. Dit laat zien dat ik opensta voor nieuwe ervaringen en mezelf verder kan blijven ontwikkelen als leerkracht.

Lijfspreuk

“Durf te stralen, ook in onzekerheid.”