Lessen uit Finland

Caroline Barbiers is één van onze talenten die namens Roler naar Finland ging. Als onderdeel van ons Talentprogramma werd ze samen met andere startende leerkrachten meegenomen in het Finse onderwijslandschap. Caroline ontdekte een aantal opvallende verschillen met het Nederlandse systeem. Lees hieronder over haar ervaring en bevindingen.

“Van 1 mei 2018 tot en met 4 mei 2018 mocht ik (Caroline) namens Roler mee met de studiereis naar Finland. Ik vond het bijzonder dat ik de kans heb gekregen om een kijkje te nemen in enkele Finse scholen. Want wát maakt hun onderwijs nou zo bijzonder? Wij gingen op onderzoek uit!

Mindmap

Met een ontzettend leuke en gezellige groep ben ik in het vliegtuig gestapt naar Helsinki. We hebben in vier dagen een Daycare, twee Comprehensive Schools, de Teacher Training School en het Finse Ministerie van Onderwijs bezocht. Na elk bezoek evalueerden we in de bus, trein met de groep wat we gezien en gehoord hadden. Heel leuk om verschillende meningen en visies te horen en om met elkaar in discussie te gaan. Aan het eind van de reis heb ik een samenvatting gemaakt in de vorm van een mindmap. (Tekst gaat door onder afbeelding)

Vertrouwen

Wat mij opviel in het Finse onderwijs, is dat de leerkrachten werken op basis van vertrouwen. Dit wil zeggen dat zij een hoog aanzien hebben, meer vrijheid krijgen om eigen methodes te kiezen en dat er geen onderwijsinspectie op controle komt.

Werkdruk

In Nederland is de werkdruk in het onderwijs een issue. De Finnen hebben een goede oplossing bedacht voor het verminderen hiervan. Zo zitten de kinderen gemiddeld vier uur per dag in de klas. Daarna gaan ze zich bezighouden met after school activities zoals drama, dans, kunst, muziek en sport. De leerkrachten hebben dan tijd om te vergaderen en te plannen. Eerst vier uur (effectief) onderwijs in de klas en daarna ontwikkeling op het culturele en kunstzinnige vlak: dit lijkt mij een ideale onderwijssituatie!

“Wat mij opviel, is dat de leerkrachten werken op basis van vertrouwen”

Spelen en vrije tijd

De Finnen vinden spelen en vrije tijd belangrijk. Dat zou beter zijn voor het psychisch welzijn en het concentratievermogen. Ik ben meer bewust dat het belangrijk is voor de kinderen om voldoende ontspanning in te bouwen in de lessen. Dit ben ik nu meer aan het toepassen. Ik merk dat kinderen het heel prettig vinden om bijvoorbeeld een dansje, een liedje of een kort spelletje te doen om vervolgens met nieuwe energie naar de volgende les te gaan. OinO- advies en Roler, heel erg bedankt voor deze inspirerende en gezellige reis!”

Benieuwd naar onze Talentpool en actuele vacatures? Lees meer  >