Detachering in het onderwijs
Of je nu een onderwijsprofessional bent of een school die tijdelijk versterking zoekt: detachering in het onderwijs kan voor beide partijen uitkomst bieden. Op deze pagina leggen we uit wat detachering precies inhoudt, wanneer onderwijsinstellingen hiervoor kiezen en hoe het proces werkt. Ook belichten we de voor- en nadelen, de wet- en regelgeving én hoe Roler jou hierin kan ondersteunen.
Wat is detachering in het onderwijs?
Detachering in het onderwijs betekent dat een leerkracht, docent of lerarenondersteuner in dienst is bij een detacheringsbureau (zoals Roler) en voor een bepaalde periode bij een school wordt geplaatst. De professional blijft juridisch en administratief in dienst van het bureau, maar werkt op locatie voor de school.
Wanneer maakt een onderwijsinstelling gebruik van detachering?
Scholen kiezen vaak voor detachering in situaties zoals:
- Bij ziekte of zwangerschapsverlof van een medewerker.
- Tijdens piekperiodes of bij plotselinge uitval.
- Wanneer ze geen geschikte kandidaat kunnen vinden voor een vaste
aanstelling. - Om tijdelijke projecten of innovatietrajecten te ondersteunen.
- Bij onzekerheid over structurele formatieplaatsen, zodat ze flexibel kunnen blijven.
Detachering biedt scholen dus flexibiliteit én toegang tot gekwalificeerd personeel.
Hoe werkt detachering in het onderwijs?
Het proces van detachering verloopt meestal in de volgende stappen:
- Inventarisatie: de school en het bureau bespreken de vraag en de eisen aan de professional.
- Werving en selectie: het bureau selecteert een geschikte kandidaat uit hun netwerk of werft deze actief.
- Overeenkomst: de professional gaat een contract aan met het detacheringsbureau.
- Plaatsing: de professional start op de school voor de afgesproken periode.
- Begeleiding: tijdens de detachering blijft het bureau betrokken en biedt begeleiding aan de professional én de school.
Voordelen van detachering
Voor onderwijsinstellingen
- Flexibele inzet van personeel.
- Geen administratieve rompslomp; het bureau regelt contract en salaris.
- Snel toegang tot gekwalificeerde en ervaren professionals.
Voor onderwijsprofessionals
- Afwisseling door op verschillende scholen te werken.
- Zekerheid van een contract en inkomen via het bureau.
- Begeleiding en ontwikkelmogelijkheden vanuit het bureau.
Nadelen van detachering
Om een compleet beeld te geven, noemen we ook de nadelen:
- Voor scholen: soms hogere kosten dan bij directe indiensttreding.
- Voor professionals: geen directe binding met de school en minder zeggenschap over de werkplek.
Regels voor detachering
Detachering valt onder de regels van de Nederlandse arbeidswetgeving. De detacheringsconstructie moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
- De professional blijft in dienst van het bureau, dat verantwoordelijk is voor loon en arbeidsvoorwaarden.
- Er moet een duidelijke overeenkomst zijn tussen school, bureau en professional.
- De maximale duur en rechten worden vastgelegd in de overeenkomst.
Detachering en de CAO
Onderwijsprofessionals die gedetacheerd worden, vallen vaak onder de CAO voor Uitzendkrachten (ABU of NBBU) of onder de CAO Onderwijs, afhankelijk van de afspraken. Bij Roler zorgen we dat de juiste arbeidsvoorwaarden worden toegepast en dat je krijgt waar je recht op hebt.
Detachering in het onderwijs met Roler
Bij Roler geloven we dat goed onderwijs begint met gelukkige professionals. Daarom gaan we verder dan alleen bemiddelen: we leren jou kennen, kijken welke school en opdracht bij jou passen én bieden persoonlijke begeleiding en scholing. Zo halen we het beste uit jou én uit het onderwijs.
Ben jij een school op zoek naar tijdelijke versterking? Of een professional die flexibel aan de slag wil? Neem dan contact met ons op. Samen kijken we hoe we jouw onderwijsdroom kunnen realiseren.