8 mei 2025
schedule Leestijd

We zijn met de startende leerkrachten van Roler op studiereis naar Finland geweest. Lees verder!

Roler naar Finland

Maandag de 28e april was ’t zover. Roler reist met 24 Talenten af naar Helsinki. Samen met de Rolf groep hebben we het Finse onderwijs(systeem) ontdekt en natuurlijk ook een beetje geproefd van de Finse cultuur.

Om 7u ’s ochtends verzamelden we met z’n allen op Schiphol om vervolgens om een uur of 10 naar Finland te vliegen. Daar was ’t een uurtje later; we kwamen rond 13u Finse tijd aan. We reisden met het OV, wat zeer goed geregeld was, af naar het hotel waar we onze bagage dropten. Om 15u stond namelijk een lezing over het Finse onderwijs gepland, in het Finnish National Agency. We waren na de lezing al een stuk wijzer geworden over wat het Finse onderwijs zo uniek maakt. Iedereen was wel wat gaar na een vroege vlucht, gelukkig gingen we met z’n allen lekker eten. Je gelooft ’t niet, een aantal ging de karaokebar nog in, wat een jeugdigheid, hè? Zo, dat was dag 1!

Op dinsdag werden we allemaal vroeg wakker. De daycare-unit in Kanava stond op ’t programma. We kregen hier van drie leerkrachten informatie over hoe het er daar aan toe ging. De leeftijd van de kinderen was te vergelijken met ‘onze’ peuters en kleuters. Wat deze daycare-unit uniek maakte? Het buiten-onderwijs! De kinderen hebben hier de natuur letterlijk om de hoek, ze gaan dus elke dag naar buiten. Er wordt gezongen, geleerd van wat de natuur allemaal te bieden heeft en natuurlijk wordt er ook gespeeld. Binnen deze unit werken ‘teachers and caregivers’, te vergelijken met onze pedagogisch medewerkers. Erg interessant om te zien. Ze hadden zelfs Nederlandse woorden geleerd om ons te verwelkomen! We hadden in de middag tijd voor onszelf. Dit werd gevuld met cultuur, natuur en gezelligheid!

Op woensdag, de drukste dag, moesten we wederom vroeg uit de veren. We hadden vandaag twee scholen op de planning staan, de Ruusutorppa comprehensive school en de Alppila Upper Secondary School. De eerste school is te vergelijken met een middelbare school tot 16 jaar oud. Op de tweede school zaten leerlingen meestal de 16 en de 19 jaar oud. Wat hier, maar ook in Kanava, de rode draad is: rust, regelmaat, zelfstandigheid, verantwoordelijk en vrijheid. (Meestal) kleinere klassen, meerdere leerkrachten in een klas, meer keuzevrijheden, een leerkracht die meer vrijheid heeft in hoe lesstof aan te bieden, noem maar op. Wat nog meer opvalt: ‘raitis’, oftewel ‘nuchterheid’.

We werden op beide scholen rondgeleid door hun eigen leerlingen/studenten, ze spraken allemaal goed Engels, joh! De Rolers hebben voldoende mogelijkheden gehad om vragen te stellen en we hebben ook in de klassen mee kunnen kijken. Een heel leerzame dag. ’s Avonds was er wederom tijd voor jezelf: lekker eten, de stad in of spelletjes spelen in ’t hotel!

De donderdag, alweer de laatste dag, stond in het teken van evalueren. Met onderwijsadviseur Kirsten van de Rolf groep keken we terug op afgelopen dagen. Wat nemen we mee, hebben we geleerd en wat viel ons op? De leerkrachten stelden allemaal een onderzoeksvraag op waar ze antwoord op wilden. Kortom; deze evaluatie was zeer waardevol. ’s Middags was er nog even tijd om de laatste dingen van Helsinki te zien of om lekker bij te komen in het hotel. Om een uur of 18u vlogen we vanaf Vantaa Airport terug naar onze warme (!!!) kikkerlandje. We namen afscheid van elkaar en iedereen ging huiswaarts.

Wat een superleuke en leerzame reis was dit. Op naar de volgende! Gegroet!