Genieten!

“Geniet! Harder!” (zoals je “Kom op! Harder!” zou roepen naar je teamgenoten tijdens het touwtrekken, waarbij je op het punt staat te winnen).

Deze opmerking slingert mijn man weleens gekscherend naar mijn hoofd, als ik weer eens alleen de positieve kant van een situatie wil inzien en weiger een wanklank over een situatie te horen. Daar heb ik nog weleens de neiging toe.

Deze opmerking ontstond tijdens een geweldige roadtrip door Australië. Als je zoiets cools doet met z’n tweeën, vind ik diep van binnen dat je dus ALLES als avontuur moet zien en NERGENS even van mag balen. Ook niet als je in het donker, door de stromende regen, in een onbekend gebied links rijdt op zoek naar een camping met nog maar een klein beetje benzine in de tank…

Met de overtuiging dat positief denken effect heeft op je doen en laten, is ook mijn blog Zin in Onderwijs ontstaan. Als je besluit dat het een leuke dag, week, project, les of jaar wordt, heb je gewoon meer kans dat dit ook werkelijkheid zal worden. Je staat open voor het Grote Genieten en dat alleen al is een feest!

Dit betekent overigens niet dat ik als een naïef huppelend konijntje blind ben voor lastige, verdrietige zaken of dat ik niet kritisch kan of durf te zijn. Verre van. Ik kan echter wel besluiten dat we van elke situatie het beste gaan maken en dat geeft mij enorm veel positieve energie. En mijn omgeving hopelijk ook.

Hoge werkdruk, te weinig betaald worden, overvolle groepen met veel zorg, onrealistische eisen vanuit de inspectie of de politiek, kritische en veeleisende ouders. Een kleine greep uit de factoren die het Grote Genieten in de weg kunnen staan.

Ook het nieuws en sociale media staan vol met voorbeelden uit de praktijk, waarbij keer op keer wordt uitgetekend hoe zwaar, uitdagend en onderbetaald ons beroep is.

Allemaal waar, maar laten we vooral niet vergeten waarom we ook alweer voor dit ontzettend leuke beroep hebben gekozen.

Gaat het Grote Genieten bij jou niet vanzelf? Hieronder vijf tips om meteen in de praktijk te brengen, zodat je met een grote glimlach voor de klas staat:

1. Maak een dag lang foto’s van alle momenten waar je trots op bent of vrolijk van wordt.
Van jezelf en van je kinderen. Laat deze zien tijdens je dagafsluiting.

2. Speel het complimentenspel.
Iedereen (jij dus ook!) trekt zijn/haar handen om op een blaadje. Vervolgens loop je rond in de klas en schrijf je zoveel mogelijk complimenten in de handen. Na afloop lees je jouw mooiste compliment voor.

3. Tel hoe vaak je in een ochtend glimlacht, hardop lacht of stiekem lacht (want soms mag het niet, maar wil je het wel heel graag!).

4. Geef elk groepje in de klas de opdracht om een les van die dag nog leuker te maken.
Dit zorgt voor een grote betrokkenheid en gedeelde verantwoordelijkheid. Vooral nu ze al een tijd bij jou in de klas zitten, weten ze prima hoe ze dit binnen jouw kaders kunnen doen.

5. Laat los.
Echt waar. Laat los! Dat geeft een heleboel ruimte aan je leerlingen of je collega’s om iets op te pakken en tegelijkertijd geeft het jou lucht en afstand om kritisch te kijken of het alle energie wel waard is.

En belemmert een eeuwig zuchtende collega je om die dag te genieten. Zeg het maar gewoon: “Geniet! Harder!”. Het helpt.

Volg Renske ook via haar Facebookpagina Zin in Onderwijs.