“Lesgeven aan jongens” – door René van Engelen!
Hoe ga je om met jongens in de klas? Welke aanpak werkt en welke juist niet? Moeten jongens niet gewoon van elkaar af (kunnen) blijven?
We hebben het als leerkrachten allemaal wel meegemaakt: stoeiende jongens. Wat doen we daarmee, of beter gezegd: hoe kunnen we hier als leerkrachten het beste mee omgaan? Deze vragen en nog veel meer heeft René van Engelen, schrijver van onder andere het boek ‘De Jongenscode’, behandeld tijdens zijn gastcolleges aan onze leerkrachten.
René, die met zijn heerlijke Rotterdamse tongval al jaren het land doorkruist om lezingen over het onderwijs te geven, heeft een rugzak vol ervaring. René is niet alleen leerkracht geweest, maar ook onderwijsadviseur, trainer en basisschoolleider staan op zijn cv.
Zoals al duidelijk was: deze training(en) stond(en) in het teken van het lesgeven aan jongens. Conclusie 1: de breinen van jongens en meisjes werken behoorlijk verschillend. Jongens willen stoeien! Laat ze dan ook stoeien (binnen de grenzen….)!
Nog iets onderliggends daaraan: jongens kunnen niet goed stilzitten. Wiebelen op de stoel, rennen, vliegen, fröbelen, noem ’t maar op. Allemaal gedrag waar een leerkracht maar mee moet dealen. Trouwens, het meisjesbrein is in het huidige onderwijsconcept in het voordeel!
Dit zegt Jelle Jolles: “En met het onderwijs van de laatste twintig jaar is het meisjesbrein in het voordeel. Samenwerken, discussiëren en presenteren: het sluit allemaal beter aan bij het talige, meer sociale meisjesbrein dan bij het motorische en visueel-ruimtelijk georiënteerde jongensbrein.”
Het gedrag van jongens (mannen) gaat natuurlijk ver terug. Voordat we hier een uitgebreid college geven over de jagers en verzamelaars, is het wel essentieel te benoemen dat dit gedrag natuurlijk ergens zijn oorsprong heeft. Jongens willen fysiek bezig zijn. Fysiek, doen, bewegen, experimenteren, ervaren, stoeien. Allemaal jongens-begrippen. Deze begrippen zouden, als men het onderwijs jongens-proof wil maken, aanwezig moeten zijn op school.
De befaamde disclaimer: let wel dat er in deze training veelal is uitgegaan van wat meer stereotyperende beelden, maar dat we er uiteraard van bewust zijn dat elke leerling anders is!
Was deze informatie nieuw voor jou als lezer? Hoe dan ook: het is altijd goed je hier eens in te verdiepen. Succes in de klas!