Master Onderwijskunde naast lesgeven: dat kan bij Roler

Je hebt net je pabo-diploma ‘in the pocket’ en gelijk kom je weer voor een nieuwe keuze te staan: werken of doorstuderen. Misschien ben je wel even helemaal klaar met studeren en wil je lekker meters maken voor de klas. Helemaal geen gek idee. Je kunt er ook voor kiezen om jouw kennis en vaardigheden naar een hoger level te tillen en te starten met een master Onderwijskunde. Wist je dat het bij Roler mogelijk is om naast jouw master één of meerdere dagen te werken in het onderwijs?

Nick, Demi en Bram werken als leerkracht voor Roler. Daarnaast zijn zij bezig met een master. In dit blog lees je hoe hen dat bevalt.

Een master Onderwijskunde

De master Onderwijskunde (ook wel: Onderwijswetenschappen genoemd) is een veel gekozen master na de pabo. In de master Onderwijskunde bestudeer je onderwijs op het niveau van de leerling, de leeromgeving en de maatschappij. De master is gericht op het verbeteren van de onderwijsomgeving en -methodiek, met een optimaal leereffect als doel. Er wordt naar onderwijs gekeken vanuit een ontwerp- en onderzoeksperspectief.

Pre-master

Heb je een hbo-bachelorsdiploma of een wo-bachelorsdiploma behaald en wil je starten met de master Onderwijskunde? Dan volg je eerst de pre-master die je voorbereidt en toegang geeft tot de master Onderwijskunde.

Waarom bij Roler werken naast de master Onderwijskunde?

Wat zijn de voordelen van een master Onderwijskunde combineren met werken voor de klas? En waarom doe je dit via Roler? Dat is wat wij vroegen aan drie van onze leerkrachten. Nick, Demi en Bram werken als leerkracht in het talentprogramma van Roler.

Nick

“Aangenaam, ik ben Nick den Hollander en volg de pre-master Educational Sciences aan de Universiteit van Utrecht. Daarnaast werk ik op donderdag en vrijdag via Roler als leerkracht van groep 5/6,” zegt Nick. “De voordelen van studeren en werken tegelijkertijd is het meteen kunnen toepassen en uitproberen van nieuwe praktijktheorieën. Daarnaast is het ook makkelijker om bepaalde ideeën en situaties te schetsen en te koppelen aan de praktijk wanneer je onderwijs gerelateerde stof aangeleerd krijgt.” “Het is een prima combinatie, vindt Nick. Die ook mede door Roler in gang gezet kon worden. “Door het opleidingsbudget van Roler hoef ik niet de volledige (pre-)master zelf te betalen,” zegt Nick.

Demi

“Mijn naam is Demi, ik ben 23 jaar oud en ik woon in Groningen. Op het moment werk ik twee dagen voor Roler en daarnaast volg ik de master Onderwijswetenschappen (track ‘Learning in Interaction’) in Groningen. Ik heb gekozen voor deze combi via Roler omdat ik zeker wist dat ik dan twee dagen kon werken. Normaliter is het wat lastiger om ergens binnen te komen als je maar zo weinig kan werken.”

Schoolspullen

Demi: “Verder sprak het mij aan dat je nog enigszins begeleid wordt vanaf de zijlijn. Ik sta nu niet voor één groep, maar werk als extra leerkracht op een vaste school. In de praktijk betekent dit dat ik inval waar nodig, leerlingen extra begeleid en andere taken op mij neem zoals het coördineren van het kiezen van een nieuwe methode of literatuuronderzoeken uitvoeren. Het voordeel is dat ik hiermee weinig tijd buiten mijn werkdagen kwijt ben aan school. Dit maakt dan ook dat de combi werk en studie prima te balanceren is.”

“Werk blijft grotendeels binnen de werktijden en daarbuiten is voor studie en vrije tijd,” zegt Demi. “Als je aan een nieuwe studie begint is dit dus best wel aan te raden. Verder geeft het de mogelijkheid om veel verschillende groepen te zien maar ondertussen wel onderdeel uit te maken van een vast team, dat geeft een veilige basis.” “Ik ben blij dat ik werken en leren kan combineren,” zegt Demi. “Met een master Onderwijskunde is het een meerwaarde om alles wat je leert gelijk terug te kunnen zien in de praktijk. Bovendien is de overgang van student naar werkende dan iets meer geleidelijk, wat ik ook fijn vond!”

Bram

“Ik ben Bram Oonk en ben nu twee jaar een Roler. Naast het werken op basisscholen doe ik een deeltijd master Onderwijswetenschappen op de Open Universiteit. Het leuke aan deze master vind ik dat je een breder begrip krijg van wat onderwijs is,” zegt Bram. “Op de pabo leer je veel over het reilen en zeilen op de basisschool, tijdens mijn master Onderwijskunde leer ik waarom we die dingen zo doen.”

Het voordeel aan het werken en tegelijk studeren via Roler, is dat je veel verschillende basisscholen ziet. “De kennis die ik opdoe tijdens mijn master Onderwijskunde, kan ik beter en breder toepassen omdat ik veel verschillende basisscholen zie, die ook allen andere keuzes maken,” zegt Bram. Basisscholen zijn vaak ook blij met je, omdat de vaardigheden die jij meebrengt niet standaard zijn bij elke leerkracht. “Een ander voordeel is het professionaliseringsbudget dat Roler biedt, zodat ik niet mijn volledige master Onderwijskunde zelf hoef te betalen,” zegt Bram.

De nadelen van een Master Onderwijskunde:

Nick: “Een master vraagt naast werken voor de klas wel erg veel van je. Ik merk dat ik daardoor in de avonden na het werk echt geen puf meer over heb om voor de studie te gaan zitten.”

Demi: “De nadelen zijn dat je minder vlieguren maakt voor de klas. Ik heb gemerkt dat ik dat toch wel heel erg jammer vind.”

Bram: “Deeltijd studeren vraagt meer discipline van je dan wanneer je voltijd studeert. Ook moet je er rekening mee houden dat de vaardigheden die je tijdens de master Onderwijskunde leert niet altijd toe te passen zijn in de praktijk in de basisschool.”

Master Onderwijskunde combineren met werken: tips van een ervaringsdeskundige

Zit jij erover na te denken om naast je master Onderwijskunde een aantal dagen te gaan werken? Demi heeft nog enkele tips voor jou.

Demi: “Ik zou het wel aanraden om rustig te beginnen en even te wennen aan de studie. Twee dagen werken is prima te doen, maar in sommige periodes had ik ook echt niet meer moeten werken dan dat. Bovendien is er vaak genoeg inval nodig, dus als je dan wel een keer wat meer tijd hebt kun je dat eventueel op je nemen. Dus mijn tip is: begin rustig, dan weet je iets beter wat je kan verwachten.”

Een master Onderwijskunde in combinatie met het Talentprogramma van Roler

In het Talentprogramma krijg je als startende leerkracht de ruimte om ervaring op te doen en te ontdekken wat je écht wil. Je krijgt de kans om op basis van langdurige vervanging op verschillende locaties voor de klas te staan (ga uit van één tot drie scholen per schooljaar). Zo leer je verschillende scholen en onderwijsvormen kennen en krijg je een goed beeld van wat er speelt.

Daarnaast krijg je vanuit Roler passende begeleiding op maat. Een plek in het Talentprogramma is te combineren met een master Onderwijskunde. Een voordeel hiervan is dat je gebruik mag maken van een opleidingsbudget, zodat jij kunt werken aan professionalisering. Het opleidingsbudget is €2500,- op basis van een fulltime aanstelling en wordt naar rato berekend wanneer je minder beschikbaar bent. Dit budget zou je dus kunnen inzetten om de kosten van jouw master Onderwijskunde (deels) te vergoeden.

Lijkt het jou ook leuk om net als Nick, Demi en Bram als leerkracht voor Roler te werken en daarnaast bezig te zijn met een master? Wij van Roler gaan graag eens met je in gesprek. Heb je een vraag? Let us know! Neem gewoon contact met ons op.