Masterclass Marcel van Herpen: “Weten wat je moet doen, op het moment dat je niet meer weet wat je moet doen”.

Afgelopen woensdag 10 november was het (weer) zover. We mochten Marcel van Herpen ontvangen op ons kantoor in Amsterdam. Na de inloop met een lekker broodje hadden zo’n 30 enthousiaste en gemotiveerde onderwijsprofessionals en collega’s van Roler zich verzameld in de zaal om deze masterclass bij te wonen. Een mooie diverse groep met startende leerkrachten, afstudeerders en ervaren docenten. We kijken met een trots gevoel terug, dat een ieder de moeite heeft genomen om vanuit het noorden van Groningen tot het zuiden van Brabant naar Amsterdam te komen. We voorspelden al dat het de moeite waard zou zijn om te komen en aan die verwachting werd voldaan!

Marcel is een veelgevraagde spreker en heeft al meer dan 2000 lezingen gegeven. Recent is zijn podcast  Het mysterie van de goede leraar uitgekomen . In deze podcast gaat hij op zoek naar wat een leraar een goede leraar maakt, want ja dat is toch wat elke onderwijsprofessional wil? In deze masterclass is Marcel ingegaan op het pedagogisch tactvol handelen, op het moment dat je niet meer weet wat je moet doen. We bedienen elke leerling in de klas natuurlijk het liefst zo goed mogelijk, maar we komen ook voor zoveel keuzes te staan als leerkracht!

Als leerkracht reageer je vaak intuïtief.  Elke leerkracht heeft wel eens een moment ervaren dat je het even niet meer weet. Vaak komt dit doordat leerlingen iets ‘niet doen wat je wel wilt’ of ‘iets doen wel wat je niet wilt’. Lastig, maar waar! Is dit een probleem? Nee. Marcel heeft ons geleerd dat het dan een probleem altijd te maken heeft met iets materialistisch; een beker heeft gelekt (probleem) – pak een doekje (oplossing). In de pedagogiek spreken we over een dilemma. De kunst is dan, om jouw dilemma terug te leggen bij het kind. Je maakt de ander bewust van het dilemma waar jij mee te maken hebt en laat het kind zelf nadenken. Dan raken ze vaak even in de war, maar dat is precies wat je wilt! De kinderen zoeken een uitweg in het doolhof in hun hoofd, want ze willen het uiteindelijk ook allemaal goed doen! Je gaat de verbinding met het kind aan en laat het kind niet los. Het lijkt zo gemakkelijk, maar de valkuil is écht dat je gaat doen wat je altijd al deed. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar door het te doen merk je dat het werkt en het de relatie verbetert. Het is heel spannend, want een dilemma en de uitkomst daarvan is heel onvoorspelbaar.

Een andere kant van het verhaal is dat je heel goed weet wat er gaat gebeuren, bijvoorbeeld ‘de leerling die altijd de ander een duwtje geeft in de gang’. Dan is het dus voorspelbaar en kun jij het gedrag voorspellen. Dat is voor een kind ook verwarrend, wat jij ziet dus al van te voren wat het kind denkt en gaat doen. Je kunt dan zeggen: ‘Ik denk dat je zo de ander een duw gaat geven, maar ik vraag je om het niet te doen’. Het leuke is dan natuurlijk, dat het kind weet dat je het ziet en écht even niet weet hoe hij zich dan moet gedragen. Precies dat wat je graag wilt.

Al met al een inspirerende en leerzame masterclass! Marcel stond aan de wieg van de eerste ervaringsgerichte school in Nederland. Ervaringsgericht leren, dat hebben wij deze avond ook mee mogen maken! Hij heeft ons in de masterclass laten nadenken over een eigen vraagstuk in je klas, het handelen en het gevoel daarbij. We hebben genoten van de avond en we zijn met nieuwe ideeën en handvatten de zaal uitgelopen, om deze de volgende dag gelijk in de klas toe te passen.

Heb je interesse in de masterclass en heb je het helaas moeten missen deze avond? Neem dan even contact op met Jaap Lambalgen via 06  203 984 09 of jaapvanlambalgen@roler.nl.