Positiviteit in het onderwijs – door blogster Renske Vlug

In mijn groep houden de kinderen hun persoonlijke leerdoelen zelf bij in hun leerdoelenboekje. Door middel van een simpel kleurensysteem: groen = mastering, oranje = developing en rood = beginning.

Tijdens of na een les kleuren ze in hun leerdoelenboekje de mate waarin zij het doel beheersen. Op deze manier houden de kinderen zelf goed zicht op hun persoonlijke leerdoelen bij de verschillende vakgebieden én krijg ik snel een indruk welke strategieën nog meer aandacht nodig hebben en welke beheerst zijn.

Soms bespreek ik deze doelen individueel met de leerlingen, soms wil ik gewoon even zien hoe het ervoor staat door allemaal hun leerdoelenboekje omhoog te houden.

“Deze keer ging ik voor de snelle check.”

Een leerling uit mijn groep houdt vol trots een bijna groene bladzijde omhoog tijdens de rekenles. Rekenen is over het algemeen niet haar sterkste punt, dus ik ben positief verrast. Voordat ik hier iets over kan zeggen, hoor ik vanuit een ander team: “Zo! Jij hebt je motor echt lekker aanstaan!” met daarbij nog een geweldige aanvulling: “Juf, in het volgende team wil ik naast haar, goed?”

Dit compliment zorgt uiteraard voor een grote glimlach bij de betreffende leerling, maar ook absoluut bij mij. Wat heerlijk dat je zo oprecht trots kunt zijn op je klasgenoot en dat dan op zo’n open en positieve manier kunt en durft te verwoorden. Dit soort opmerkingen maken mij zo trots!

Ik ben ervan overtuigd dat zo’n veilige en positieve sfeer in je groep te realiseren is, maar dit gaat helaas niet vanzelf. Het is hierbij denk ik van groot belang dat je goed kijkt naar jouw eigen rol als leerkracht en hierbij het goede voorbeeld geeft. Goed voorbeeld, doet immers goed volgen.

Begin in ieder geval met het strooien van welgemeende complimenten. Kinderen hebben een sensor voor oprechtheid, dus wees eerlijk en specifiek. Hier heb je volgens mij geen voorgedrukte en mooi gelamineerde complimentenkaartjes voor nodig. Wat wel helpt is een positieve houding, een groot hart en een open blik.

“Complimenteer inzet, behulpzaamheid, empathie, eerlijkheid, samenwerking en wees zuinig met het complimenteren van resultaat.”

Vraag jezelf ook gedurende de dag af: “Heb ik elk kind uit mijn groep vandaag al echt gezien…?” Zo ja, klasse!

Zorg er tenslotte voor dat er genoeg momenten door jou worden gecreëerd gedurende de dag, waarbij de kinderen in de gelegenheid worden gebracht om zélf te kunnen oefenen met het geven en ontvangen van complimenten. Dit hoeft echt geen uren in beslag te nemen, liever vaak en kort dan maar één keer in de week een geforceerde les ‘positief zijn’.

Goede voornemens 2018

Ik weet niet hoe het met jullie goede voornemens voor 2018 staat…maar wat mij betreft verovert ‘positiviteit in de klas’ nog snel een plekje op de lijst. Veel makkelijker vol te houden dan 3x per week sporten!

Volg Renske ook via haar Facebookpagina Zin in Onderwijs!

Terug naar nieuwsoverzicht >>