De Roler talentpool als opstapje voor ontwikkeling en groei

Wie zijn de onderwijsprofessionals die voor Roler werken? En wat zijn de diensten van Roler? In de serie ‘Kijkje in de Klas’ portretteren we de juffen, meesters en docenten, om je een beter beeld te geven van hoe het is om voor Roler te werken.

Deel 1: In de eerste aflevering van Kijkje in de Klas staat de Talentpool centraal. We spreken Laura in haar klaslokaal op een basisschool in Utrecht. Van 1 januari 2018 tot 1 januari 2019 was zij werkzaam voor Roler.

Na het behalen van haar opleiding tot onderwijsassistent kon Laura (29) uit Utrecht aan de slag op een basisschool in het dorp waar ze opgroeide. Tegelijkertijd volgde ze in de avonduren de deeltijdpabo. Na haar afstuderen in 2012 kon ze op dezelfde school aan de slag als juf.

Tijd voor verandering
Op haar eerste werkplek werkte Laura altijd in de onderbouwklassen. Op een gegeven moment begon het te kriebelen om ervaring op te doen in een andere groep. Dat was lastig te realiseren op haar school. Laura vond het wel tijd voor verandering. Naast een andere groep, was ze ook toe aan een andere school. “Ik werkte er al negen jaar en ik dacht dat het goed was om ook een keer een andere school te gaan zien. Op elke school wordt immers op een andere manier gewerkt”. Ook had Laura verhuisplannen, waardoor ze graag op een andere school wilde werken.

Via via kwam Laura in contact met Berbel Vervat, businessunit directeur bij Roler. “Op dat moment was ik eigenlijk nog niet echt op zoek. Maar we zijn samen een kop koffie gaan drinken en hebben een heel leuk gesprek gehad waarin ze me vertelde over de talentpool”.

[De talentpool van Roler bestaat uit een selecte groep onderwijstalenten die Roler een jaarcontract biedt. Dit betekent dat je een jaar lang op verschillende scholen voor de klas staat. Zo leer je een verscheidenheid aan werkplekken kennen en krijg je een goed beeld van wat er speelt in het onderwijs].

Laura vertelt dat ze dat erg leuk vond klinken. “Door de talentpool kan ik verschillende scholen bekijken. Wat past bij mij? Wat vind ik leuk? Spreekt het oudere kind me aan? Of misschien wel een ander soort onderwijs?”, “Het is een ontdekkingsreis voor mezelf, om uit te vinden wat bij mij past”. Laura heeft Berbel de volgende dag al opgebeld om te zeggen dat ze graag aan de talentpool wilde deelnemen. “Het was een gemakkelijke beslissing. Daarnaast had ik zoiets van, als er een school komt waar ik mij heel fijn voel, dan wil ik daar graag blijven werken. Ik zag Roler op dat moment vooral als een opstapje voor mijn eigen ontwikkeling”.

Een spannende nieuwe opdracht
Op 1 januari 2018 kwam Laura in dienst bij Roler en mocht ze solliciteren op een vacature voor een functie op een school in Amsterdam. Ze vond dit erg spannend; “Op mijn vorige (dorps)school kende ik het hele team, alle kinderen én alle ouders. En daar ging ik dan, naar een school in hartje Amsterdam. Toen ik daar binnenkwam om kennis te maken moest ik echt even slikken. Het was totaal anders dan de school waar ik vandaan kwam”.

Ondanks een prettig kennismakingsgesprek viel Laura’s eerste indruk tegen. De school was gevestigd in een oud gebouw en de inrichting sprak haar totaal niet aan. Na het gesprek belde ze Berbel op met de vraag: “Moet ik deze klus echt accepteren? Of zijn er nog andere opties voor mij?” Berbel begreep het, maar zei wel: “probeer het maar eens tot april, als het niet bevalt zoeken we wat anders voor je.”

“Toen ben ik er toch voor gegaan”, aldus Laura. En gelukkig maar. Want achteraf kan ze vertellen wat een fijne tijd ze heeft gehad op de school. “Ik ben tot de zomervakantie gebleven! Ik kwam daar en het was een superleuk team. De kinderen waren fantastisch en ik had nog nooit zo’n fijne klas gehad. Mijn plezier in het onderwijs was soms een beetje verdwenen, maar op deze school ging ik elke dag met plezier naar mijn werk. Dat leerjaar was een feestje voor mij. Het was een school waar ik zonder Roler nooit terecht was gekomen. Achteraf denk ik: soms moet je gewoon ergens instappen en het ervaren”.

“Soms moet je gewoon ergens instappen en het ervaren”

Het was ook de eerste keer dat Laura voor een hogere groep stond, namelijk voor groep 5/6. “Ik heb zoveel geleerd. Zoals het omgaan met een andere leeftijdsgroep, het geven van andere vakken en het werken in een combinatiegroep. Dat was erg hard werken toen ik binnenkwam, maar ik heb er heel veel voor terug gekregen.” Zo is Laura zichzelf door deze ervaring ook meer gaan waarderen. “De collega’s waren blij met mij en alles wat ik deed. Van de kinderen kreeg ik terug dat ze door mij met plezier naar school gingen, dat ze me lief vonden en dat ze vonden dat ik goed kon uitleggen. Het is niet dat ik hiervoor onzeker was, maar omdat ik zó gewaardeerd werd heeft dat mijn zelfvertrouwen goed gedaan. Ik heb ingezien dat ik een best goede juf ben die al veel kan”.

Aan het eind van het schooljaar kon Laura in vaste dienst treden bij de school in Amsterdam. Ondanks het plezier dat Laura had op deze school, zat de reistijd haar dwars. “Toen dacht ik, Roler kan vast ook wel een leuke klus in Utrecht voor mij vinden”. En dat lukte. Laura kon in Utrecht op vijf scholen solliciteren en mocht op alle vijf scholen beginnen. Een luxeprobleem dus! “Toen heb ik heel goed gekeken: welke school past het best bij mij? Waar voel ik me fijn? Hier heb ik het ook met mijn Roler adviseur Gemma Geerdsema >> over gehad.”

Uiteindelijk is het een basisschool op tien minuten fietsafstand geworden, waar Laura vijf dagen lesgeeft aan groep 1. Ook al wilde ze eigenlijk weer een bovenbouwgroep, de manier van leren in het kleuteronderwijs sprak haar erg aan. “We werken met ontdekkend leren. Je zou het plein eens moeten zien!” vertelt Laura enthousiast. “We hebben echt een fantastische schooltuin, met moestuintjes en heel veel groen”. Ook had Laura vanaf het begin een goede klik met een van de andere kleuterleerkrachten.

“Ik heb mijn plek gevonden”
Laura kreeg een opdracht tot de kerstvakantie. Na afloop van deze opdracht besloot ze om na de vakantie bij deze school te blijven en Roler gedag te zeggen. “Het is een heel fijn team, ik heb hele lieve collega’s en ik wil graag op deze school blijven werken. Ik heb hier echt mijn plek gevonden.”

Die keuze was minder makkelijk dan het misschien lijkt. “Ik vind het heel fijn dat ik hier kan blijven werken, maar ik vind het tegelijkertijd jammer dat ik bij Roler wegga. Bij deze school kon ik niet langer op detacheringsbasis blijven werken. Ik moest echt kiezen: óf in dienst bij de school, óf via Roler op een andere school aan de slag. Dat was echt wel een beetje een dilemma waarbij ik me in een spagaat voelde”, vertelt Laura. Inmiddels is ze blij met haar beslissing.

Als ze iets de afgelopen jaren heeft geleerd is dat niks vastligt: “Voorlopig zit ik hier helemaal mijn plek, maar ik weet niet wat de toekomst brengt. Ik wil me altijd blijven ontwikkelen. Misschien ga ik ooit nog wel een opleiding of cursus volgen. Of kom ik in de toekomst weer voor Roler werken. Het ligt allemaal nog open.”

Is de talentpool iets voor jou?
Voor Laura was de talentpool een mooie kans om op andere scholen en in andere groepen te werken, om zo een school te vinden die bij haar past. Maar deze contractvorm is niet voor iedereen weggelegd. “Nieuwe talenten moeten heel flexibel zijn”, aldus Laura. “Je kunt in een groep geplaatst worden, waar in eerste instantie misschien niet je voorkeur ligt. Daarom moet je leergierig zijn en open staan voor verschillende soorten onderwijs. Ikzelf houd echt van afwisseling, maar dat betekent wel dat je goed moet kunnen schakelen én snel een overzicht moet kunnen krijgen van wat een groep nodig heeft”.

“Heb plezier in je werk en haal alles eruit wat er in zit”.

Ten slotte heeft Laura nog een tip voor startende leerkrachten: “Heb plezier in je werk en haal alles eruit wat er in zit. Maak er samen met de kinderen een mooie dag van. En vooral: doe het niet alleen. Vraag hulp van collega’s en van ouders. Zit bij elkaar, wissel lesmateriaal uit en plan sparmomenten in. Ik merk echt dat dit op sommige scholen niet gedaan wordt, maar dat is écht werkdruk verlichtend.”

Ben jij maximaal vijf jaar geleden afgestudeerd aan de pabo of lerarenopleiding of studeer je dit jaar af en wil je meer weten over de mogelijkheden om in de Talentpool te werken? Neem dan contact op met Sanne van der Meer via sannevandermeer@roler.nl of via 06-30124791.

Bekijk hier het nieuwsoverzicht >>