Startende leerkracht Bram Oonk over Roler en het talentprogramma

Mijn naam is Bram Oonk, 24 jaar en ik woon in Nijmegen. Sinds dit schooljaar ben ik namens Roler actief als leerkracht in regio zuid. Omdat ik als startende leerkracht graag brede ervaring op wilde doen, heb ik er voor gekozen om bij Roler te gaan werken. Ook biedt Roler verdieping voor mij als startende leerkracht. Verdieping in de vorm van de Roler-tweedaagse die plaatsvond in Egmond aan Zee. Naast een interessante training en een gezellige activiteit, blikten we tijdens dit Roler-event ook terug op afgelopen schooljaar en keken we vooruit naar het komende schooljaar.

Vanuit onze ervaring als leerkracht in het talentprogramma van Roler spraken we over welke eigenschappen een toekomstig Rolertalent moet bezitten. We kwamen tot deze eigenschappen door de gemene deler te vinden in de eigenschappen die we hiervoor eerst voor onszelf bedachten. Deze eigenschappen heb ik, samen met mijn groepje, verwerkt in onderstaande afbeelding:

Hart voor onderwijs
Stip op één stond bij iedereen de eigenschap ‘hart voor onderwijs’. In het jaar dat ik werk voor Roler is mij duidelijk geworden dat zij hun onderwijshart echt op de juiste plaats hebben zitten. Ze dragen dit daarom ook sterk uit naar de scholen waar zij mee samenwerken en naar de talenten die bij hen in dienst zijn. Eén van de manieren hoe zij dit uitdragen, is dat Roler je ten alle tijden stimuleert om je rol te pakken op de school waar je werkzaam bent. Initiatief nemen is altijd beter dan afwachten.

Naast lesgeven wordt ook van je verwacht dat je jouw expertise deelt op de plek waar je werkt. Ook als startende leerkracht heb je wat te brengen. Dit moet je daarom durven en vooral doen.

Afwisselend
Verlegenheid is geen passende eigenschap voor een aankomend Rolertalent, want binnen het talentprogramma kan je steeds op andere plekken worden ingezet. Het leuke hieraan is dat je steeds blijft leren in nieuwe plekken. Het maakt je meer flexibel in je werk en zorgt ervoor dat je bredere ervaring opdoet.

Groot aanpassingsvermogen
De wisseling van plekken, ook al ben je steeds voor langere tijd werkzaam op een plek, vragen wel aanpassingsvermogen. Telkens nieuwe kinderen, collega’s en andere onderwijstypen eisen dat jij je steeds aanpast aan de plek waar je werkt. Hierbij vertegenwoordig je op elke school het visitekaartje van Roler. Een praatje over wat Roler doet is leuk, maar scholen zien pas echt wat Roler voor hen kan betekenen op het moment dat er een leuke, representatieve leerkracht voor hen klaarstaat om aan de slag te gaan. Dit aan de slag gaan is iets wat wij als talenten (en hier durf ik voor iedereen te praten, nadat ik de meesten heb ontmoet) graag doen. We sprankelen wanneer we bezig zijn met en in het onderwijs.

Ervaringen delen
Het is daarnaast ook prettig dat je collega’s bij Roler hebt die allemaal startend zijn in hetzelfde beroep. We zijn allemaal goed geschoold, maar delen de rol van startende leerkracht. Het is fijn dat je elkaar in deze eerste periode met enige regelmaat spreekt. Het helpt om verhalen en ervaringen van anderen te horen, zodat je jouw eigen ervaringen kan relativeren. Ook is het fijn om jouw ervaringen te kunnen delen, zodat je collega’s jou hier verder mee kunnen helpen. Als startende leerkracht kom je namelijk vaak in nieuwe situaties terecht. Het is daarom belangrijk om zelfkritisch te zijn en te blijven. Dit zorgt ervoor dat je steeds het beste van jezelf vraagt. Je moet in de spiegel durven kijken en niet bang zijn om te leren.

Het beste uit jezelf
Het is fijn om samen te werken met mensen die écht willen gaan voor het onderwijs. De geschetste eigenschappen maakt het werk voor mij juist zo leuk. Roler zorgt ervoor dat je steeds het beste uit jezelf blijft halen. Dit stimuleert mij om steeds die extra stap te blijven zetten voor de scholen, voor de leerlingen en voor Roler.

Meer weten over het Roler Talentprogramma en de mogelijkheden? Lees hier verder >