Sybrecht Speerstra & Ruben Jonkman vertellen over het Roler talentprogramma
Sybrecht Speerstra & Ruben Jonkman zijn werkzaam bij Roler als Onderwijsadviseurs. Hieronder vertellen zij over het talentprogramma en het geven van gerichte begeleiding in dit proces.
Als onderwijsadviseur heb je nauw contact met de leerkrachten uit het talentprogramma. De adviseur zoekt verschillende scholen en leuke vacatures die passend zijn bij de wensen en behoeften van het talent. Sommige talenten werken namelijk liever in de onderbouw en andere talenten krijgen energie van een groep 8. Als er een passende opdracht is gevonden en een talent mag op kennismakingsgesprek, dan gaat de adviseur ook altijd mee. Als er een match volgt, wordt er afgesproken wanneer je dan begint op de school. Op het moment dat een talent aan het werk is op een school, dan maken we zo snel mogelijk een afspraak om op bezoek te gaan bij de school en in de klas mee te kijken.
Ruben Jonkman
“Tijdens zo’n lesbezoek neem ik altijd een observatieformulier mee. Ik kijk naar hoe de relatie is met de kinderen en of er een veilig klimaat gecreëerd wordt. Geef je ze af en toe een aai over de bol of zie je dat ene kind met die nieuwe sneakers. Hoe ziet de opbouw van je les eruit? Zijn de kinderen efficiënt aan het werk? Maar het belangrijkste vind ik nog wel of het talent plezier ervaart in deze klas en op deze school.”
Na het eerste lesbezoek vindt er ook een startgesprek plaats. Tijdens zo’n gesprek wordt er gevraagd waar een talent zich de komende periode in wil ontwikkelen. Ook wordt er dan afgestemd wat de begeleiding van de onderwijsadviseur kan zijn. Dat is heel breed. Soms heeft een talent moeite met het klassenmanagement. Dan kan het zijn dat de adviseur op regelmatige basis mee kijkt in de les om handvatten en adviezen aan te reiken. Sommige talenten vinden het vooral fijn om af en toe te bellen wanneer dat nodig is. Denk bijvoorbeeld aan een lastig oudergesprek waarna je even niet meer weet wat de volgende stap is. De vragen die voorbij komen zijn heel divers en vragen echt om maatwerk.”
Sybrecht Speerstra
“Mijn begeleiding varieert erg, want het is echt maatwerk. Je legt tijdens de selectieperiode eigenlijk hiervoor de basis al. Een helder en reëel beeld schetsen van de kandidaat, waar liggen zijn/haar sterkten en waar de ontwikkelpunten. Maar ook de wensen en verwachtingen scherp krijgen. Dit is voor mij van groot belang voor het maken van een juiste match. En dan stap je samen op de trein. Hoe was je eerste dag, je tweede week, waar liep je tegen aan, maar zeker ook wat gaat er goed? Hoe moet je volgende opdracht er uit zien? Een aantal professionals spreek je wekelijks en ander heeft daar minder behoefte aan. En gaat dat alleen maar over het werk? Zeker niet. Mijn interesse in wat hen bezighoudt en boeit is groot. Soms spar je over creatieve les ideeën, maar ik wissel ook zeker geslaagde recepten uit!”
Het is in deze tijd natuurlijk wat lastiger om een eens een kijkje in de klas te nemen, maar ook dat komt voor. Momenteel is het wel fijn dat wat vaker online sessies organiseren. Daarmee kunnen we snel inspelen op actuele items als online les geven en intervisie momenten met thema`s organiseren. En als ik dan al die gemotiveerde koppen op mijn scherm voorbij zie komen ben ik super trots. Trots op mijn fantastische club echte talenten die ondanks de soms lastige start, met onderwijs op afstand, zie ontwikkelen tot leerkrachten die meer en meer weten wat ze willen en kunnen.”
Heerlijk hen zo een vliegende onderwijsstart mee te kunnen geven. Daar doen we het voor!
Wil jij ook in persoonlijk contact komen met Roler?
Neem dan contact op met Onderwijsadviseurs Ruben Jonkman via rubenjonkman@roler.nl 06 – 825 320 16 en/of Sybrecht Speerstra via sybrechtspeerstra@roler.nl 06 – 303 646 11